Znamy już nominowanych do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, uznawanych za najbardziej prestiżowe wyróżnienia w świecie filmu. Obyło się bez niespodzianek. Zdecydowanymi faworytami okazały się takie produkcje jak „Kształt wody, „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, „Dunkierka”, „Uciekaj” i „Lady Bird”. Wśród nominowanych znalazła się także polsko-brytyjska koprodukcja „Twój Vincent”.

Przejdźmy jednak do rzeczy. Najwięcej, bo aż 13 nominacji otrzymał zdobywca Złotego Lwa tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji – „Kształt wody” – Gulliama del Toro. Dzieło meksykańskiego twórcy zdominowało najważniejsze kategorie filmowe. Akcja filmu rozgrywa się na początku lat 60. XX wieku w Baltimore. Główna bohaterka filmu, Elisa Esposito – nominowana do Oscara Sally Hawkins – wiedzie  samotne, monotonne życie. Nocami pracuje jako woźna w tajnym laboratorium rządowym. Gdy odkrywa pilnie strzeżony sekret, jej życie zmienia się diametralnie. Pewnego dnia do laboratorium zostaje przywiezione tajemnicze stworzenie, które schwytano w Ameryce Południowej. Elisa potajemnie się zaprzyjaźnia z więźniem i gdy dowiaduje się, że wojskowi chcą go uśmiercić w celu dalszych badań, postanawia zrobić wszystko aby uratować przyjaciela. Guillermo del Toro w charakterystyczny dla siebie sposób opowiada historię niczym z „Pięknej i Bestii”, osadza ją jednak w USA w czasach wyścigu zbrojeń ze Związkiem Radzieckim. Film ma duże szanse na Oscara.

Kolejną docenioną przez krytyków produkcją jest „Dunkierka” Christophera Nolana z 8 nominacjami. Film opowiada o Operacji Dynamo, która trwała od 26 maja do 4 czerwca 1940 roku. Była to ewakuacja Brytyjskiego Korpusu Ekspedycyjnego, wojsk francuskich i belgijskich z Dunkierki do Wielkiej Brytanii, dzięki której uratowano prawie 400 tysięcy żołnierzy. Historia dramatycznej operacji „Dynamo” była niejednokrotnie poruszana w wielu dziełach literackich. Nie zdarzyło się jednak do tej pory opisanie tego wydarzenia z perspektywy jego uczestników, jak ma to miejsce w „Dunkierce” Joshuy Levine’a, książce, która niedawno trafiła na na półki księgarni i do której przeczytania gorąco zachęcam. Produkcja zainspirowana książką Levine’a w reżyserii Christophera Nolana podbiła serca widzów na całym świecie i została okrzyknięta jednym z najlepszych filmów o tematyce wojennej minionych lat.

Spośród nominowanych szczególnie uważnie należy przyjrzeć się „Trzem billboardom za Ebbing, Missouri”. Film w reżyserii Martina McDonaght’a otrzymał 7 nominacji Akcja rozgrywa się w małym miasteczku na amerykańskiej prowincji i zawiązana jest wokół morderstwa córki Mildred Hayes – nominowana do Oscarem Frances McDormand. Zrozpaczona kobieta, sfrustrowana niepowodzeniem śledztwa w sprawie śmierci jej dziecka decyduje się na śmiałe posunięcie. Wynajmuje trzy tablice reklamowe na drodze wiodącej do miasteczka i umieszcza na nich prowokacyjny przekaz, skierowany do szanowanego przez lokalną społeczność szefa policji, szeryfa Williama Willoughby’ego –  w tej roli nominowany do Oscara, genialny Woody Harrelson. Warto dodać, że do stworzenia filmu zainspirowały reżysera prawdziwe wydarzenia. Owe trzy billbordy spotkał on na swojej drodze podczas jednej ze swoich podróży po Stanach Zjednoczonych.

Niezmiernie cieszy fakt, że wśród nominowanych jest pełnometrażowy film animowany polsko-brytyjskiej produkcji – „Twój Vincent”, który powalczy w kategorii najlepszy film animowany z 4 innymi tytułami. „Twój Vincent” to dzieło reżyserki i malarki Doroty Kobieli i Hugha Welchman’a. Jest to produkcja niezwykle nowatorska, bo stworzona w pełni techniką malarską. Ta animacja złożona jest z około 65 000 obrazów malowanych farbą olejną na płótnie, wykonanych w ciągu 7 lat przez przeszło 100 malarzy polskich i zagranicznych, techniką wiernie naśladującą twórczość van Gogha. Fabuła filmu opowiada burzliwe koleje losu artysty i jego tragiczną śmierć. Wydarzenia przedstawione w animacji dzieją się rok po śmierci van Gogha. Ich główną osią jest list Vincenta do brata Theo, który nigdy nie został wysłany.

Na uwagę zasługuję również film „Tamte dni, tamte noce” w reżyserii Luki Guadagnino. Produkcja ukazuje sensualną miłość nastoletniego chłopaka do mężczyzny, który przyjechał na wakacje do jego rodziców. W tle mamy tu sztukę, gorące lato i piękne włoskie krajobrazy. Obraz jest ekranizacją książki „Tamte dni, tamte noce” autorstwa André Acimana. Warto przeczytać tę powieść, przed obejrzeniem filmu.

Zaskoczeniem nominacji może być obecność filmu komercyjnego, jakim jest horror „Uciekaj!”, który dostał wyróżnienie w kilku ważnych kategoriach: najlepszy film, reżyser oraz aktor. Ten nakręcony przez debiutującego w roli reżysera Jordana Peele’a psychologiczny dreszczowiec to świetnie napisany i zagrany film, pozbawiony tradycyjnych elementów horroru jak krew czy obłąkany morderca z piekła rodem. Niebezpieczeństwo czai się w domu przyszłych teściów głównego bohatera. Film pozbawiony jest tanich chwytów i schematów, daje nadzieje wszystkim fanom gatunku, że idą dla nich lepsze czasy. Krótko mówiąc, warto wybrać się na niego do kina.

Oscara specjalnego, za całokształt twórczości otrzyma Alejandro Gonzalez Inarritu twórca takich filmów jak „21 gramów”, „Babel”, „Zjawa”. Nagrodę przyznano mu za instalację w technologii wirtualnej rzeczywistości „Carne y Arena” („Fesh and sand”). Film pogrąża widza w surowym życiu imigrantów, umieszczając go w grupie, która prowadzona jest  przez meksykańską granicę do USA, dopóki nie zostaje zatrzymana przez patrol graniczny. Historia oparta jest na wywiadach Alejandro Inarriutu z uchodźcami z Meksyku i Ameryki Środkowej, na temat ich historii życiowych. Przyciąga uwagę zarówno ze względu na wysoce innowacyjny charakter jak i silne przesłanie polityczne. Inarritu ma już na koncie dwa tradycyjne Oscary za reżyserię filmów „Birdman” i „Zjawy”.

Warto podkreślić, że biorąc pod uwagę doświadczenia poprzednich lat, nie zawsze liczba nominacji jest gwarancją sukcesu 🙂 Nagrody Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej zostaną przyznane w tym roku po raz 90. Jubileuszowa ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się 4 marca w Dolby Theatre w Hollywood & Highland Center. Poprowadzi ją Jimmy Kimmel.

Pełna lista nominacji do Oscarów 2018

NAJLEPSZY FILM:

  • „Tamte dni, tamte noce”
  • „Czas mroku”
  • „Dunkierka”
  • „Uciekaj!”
  • „Lady Bird”
  • „Nić widmo”
  • „Czwarta władza”
  • „Kształt wody”
  • „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

NAJLEPSZY AKTOR:

  • Timothee Chalamet – „Tamte dni, tamte noce”
  • Daniel Day-Lewis – „Nić widmo”
  • Daniel Kaluuya – „Uciekaj!”
  • Gary Oldman – „Czas mroku”
  • Denzel Washington – „Roman J. Israel, Esq”

NAJLEPSZA AKTORKA:

  • Sally Hawkins – „Kształt wody”
  • Frances McDormand – „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”
  • Margot Robbie – „Jestem najlepsza. Ja, Tonya”
  • Saoirse Ronan – „Lady Bird”
  • Meryl Streep – „Czwarta władza”

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY:

  • WIllem Dafoe – „The Florida Project”
  • Woody Harrelson – „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”
  • Richard Jenkins – „Kształt wody”
  • Christopher Plummer – „Wszystkie pieniądze świata”
  • Sam Rockwell – „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA:

  • Mary J. Blige  – „Mudbound”
  • Allison Janney  – „Jestem najlepsza. Ja, Tonya”
  • Lesley Manville – „Nić widmo”
  • Laurie Metcalf – „Lady Bird”
  • Octavia Spencer – „Kształt wody”

NAJLEPSZY REŻYSER:

  • Christopher Nolan – „Dunkierka”
  • Jordan Peele – „Uciekaj!”
  • Greta Gerwig – „Lady Bird”
  • Paul Thomas Anderson – „Nić Widmo”
  • Guillermo del Toro – „Kształt wody”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY:

  • „Tamte dni, tamte noce”
  • „The Disaster Artist”
  • „Logan: Wolverine”
  • „Gra o wszystko”
  • „Mudbound”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY: 

  • „I tak cię kocham”
  • „Uciekaj!”
  • „Lady Bird”
  • „Kształt wody”
  • „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

  • „Blade Runner 2049”
  • „Czas mroku”
  • „Dunkierka”
  • „Mudbound”
  • „Kształt wody”

NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY:

  • „Fantastyczna kobieta”
  • „L’insulte”
  • „Niemiłość”
  • „The Square”
  • „Dusza i ciało”

NAJLEPSZY DOKUMENT:

  • „Abacus: Small Enough to Jail”
  • „Visages, villages”
  • „Ikar”
  • „Ostatni w Aleppo”
  • „Strong Island”

NAJLEPSZA ANIMACJA:

  • „Dzieciak rządzi”
  • „Coco”
  • „Breadwinner”
  • „Ferdinand”
  • „Twój Vincent”

NAJLEPSZA PIOSENKA: 

  • Mighty River – „Mudbound”
  • Mystery of Love – „Tamte noce, tamte dni”
  • Remember me – „Coco”
  • Stand Up For Something – „Marshall”
  • This is me  – „Król rozrywki”

NAJLEPSZA MUZYKA:

  • „Dunkierka”
  • „Nić widmo”
  • „Kształt wody”
  • „Gwiezdne Wojny: Ostatni Jedi”
  • „Trzy billboardy za Ebbing Missouri”

NAJLEPSZY MONTAŻ:

  • „Baby Driver”
  • „Dunkierka”
  • „Jestem najlepsza. Ja, Tonya”
  • „Kształt wody”
  • „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE: 

  • „Blade Runner 2049”
  • „Strażnicy Galaktyki vol. 2”
  • „Kong: Wyspa Czaszki”
  • „Gwiezdne Wojny: Ostatni Jedi”
  • „Wojna o planetę małp”

NAJLEPSZY DŹWIĘK:

  • „Baby Driver”
  • „Blade Runner 2049”
  • „Dunkierka”
  • „Kształt wody”
  • „Gwiezdne Wojny: Ostatni Jedi”

NAJLEPSZY MONTAŻ DŹWIĘKU:

  • „Baby Driver”
  • „Blade Runner 2049”
  • „Dunkierka”
  • „Kształt wody”
  • „Gwiezdne Wojny: Ostatni Jedi”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA: 

  • „Piękna i Bestia”
  • „Blade Runner 2049”
  • „Czas mroku”
  • „Dunkierka”
  • „Kształt wody”

NAJLEPSZE KOSTIUMY: 

  • „Piękna i Bestia”
  • „Czas mroku”
  • „Nić widmo”
  • „Kształt wody”
  • „Powiernik królowej”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA:

  • „Czas mroku”
  • „Powiernik królowej”
  • „Cudowny chłopak”

NAJLEPSZY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY:

  • „DeKalb Elementary”
  • „The Eleven O’Clock”
  • „My Nephew Emmett”
  • „The Silent Child”
  • „Watu Wote: All of Us”

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY DOKUMENT:

  • „Edith+Eddie”
  • „Heaven Is a Traffic Jam on the 405”
  • „Heroin(e)”
  • „Knife Skills”
  • „Traffic Stop”

NAJLEPSZA KRÓTKOMETRAŻOWA ANIMACJA:

  • „Dear Basketball”
  • „Garden Party”
  • „Lou”
  • „Negative Space”
  • „Revolting Rhymes”