Książki o jodze

Otwórz się na praktykę jogi w domowym zaciszu

Joga – cudowny twór, czy praktyka dla znudzonych i zniechęconych do ciężkich i wyczerpujących ćwiczeń na siłowni?

Wiele można powiedzieć o jodze, która dla wielu kojarzy się ze spokojnymi i idealnie wyważonymi ruchami, których praktyka przynosi wiele korzyści prozdrowotnych. Dla innych jest to jednak praktyka zawdzięczająca swoją popularność trwającej wciąż modzie na selfcare i poszukiwaniu swojej drogi. Jakiegokolwiek stanowiska by nie zajmować, należy przyznać, że to przede wszystkim sposób na zadbanie o giętkość i sprężystość swojego ciała i to, że każdy rodzaj ruchu ma wiele pozytywnych skutków ubocznych.

 

Podstawy jogi

Joga to nie monotonia i trwanie w niewygodnej pozycji przez parę długich minut. Joga to spokojne brzmienie akompaniującej wschodniej muzyki, a także sposób na głębokie oddziaływanie na ludzki umysł. Działa ona bowiem zarówno na sferę psychiczną i fizyczną, jednakowo przynosząc wymierne korzyści, jeśli tylko jest regularna i potraktowana z odpowiednią dozą zaangażowania, wierności i oddania. Można ją również łączyć z innymi praktykami rozwijającymi ducha, a więc z medytacją. To świetny sposób na urozmaicenie codziennej, albo cotygodniowej praktyki, a to zdecydowany atut dla wszystkich osób, które szybko nudzą się podejmując te same kroki i ćwiczenia. Joga to bowiem zbiór asan, czyli jogowych pozycji. Asany wywodzą się z dawnych Indii, gdzie joga ma swoją kolebkę i prapoczątek. Wschodni jogini, będący praojcami uważają, że joga to nauka równowagi w życiu. W wolnym tłumaczeniu słowo „asana” oznacza wygodną pozycję, bo taką właśnie powinna być, jeśli jest przyjmowana w oparciu o podstawy teoretyczne i w poszanowaniu do naturalnych granic i barier naszego ciała. Najważniejsze bowiem w jodze jest to, aby była to praktyka sprawiająca przyjemność i podnosząca ogólny dobrostan. A robiąc coś wbrew naszemu ciału i czując dojmujący ból, zrobimy sobie więcej szkody niż pożytku. Warto mieć więc solidne podstawy, aby bezpieczną praktykę jogi wprowadzić do naszych codziennych zadań i ćwiczeń.

 

Skąd czerpać wiedzę teoretyczną i praktyczną?

Istnieje wiele szkół jogi, prowadzących zajęcia zarówno stacjonarnie, jak również online. Plan abonamentowy jest dla większości osiągalny finansowo i po wykupieniu motywujący do częstego stawania na macie. Uzupełnieniem zajęć w profesjonalnym studio, czy w domu są niezwykle bogate w wiedzę poradniki i książki, szeroko omawiające dane asany i dające niezbędną wiedzę teoretyczną. Dotykają jednak one tematów związanych nie tylko stricte z pozycjami, ale również z technikami oddechowymi, niezwykle ważnymi i istotnymi w praktyce jogi. Jest to bowiem praktyka niezwykle bogata i wzajemnie uzupełniająca się z innymi technikami. Pranayama, bo tak nazywają się fachowo ćwiczenia oddechowe, to cudowne uzupełnienie ćwiczeń na macie, dzięki którym dotleniamy nasze mięśnie i mózg, wpływając na lepsze rozprowadzanie tlenu po całym naszym organizmie.

 

Według szerokich opracowań joga wpływa na wiele aspektów ludzkiego życia. Poprawia naszą wydajność, możliwości kondycyjne, wydolnościowe, wpływa na elastyczność ciała, jego gibkość , a nawet siłę. Dzięki niej stajemy się świadomi naszego ciała, dowiadujemy się o istnieniu mięśni, których wcześniej nie czuliśmy, zaczynamy uczyć się harmonizować ruch z oddechem, ku ogólnej komplementarności naszego organizmu.

Pozytywne skutki uboczne jogi to przede wszystkim:
1. Głęboki relaks
2. Wyciszenie umysłu
3. Uwolnienie się od codziennych zmartwień, zaprzątających naszą głowę
4. Zwiększenie ruchomości stawów
5. Polepszenie postawy ciała
6. Masowanie narządów wewnętrznych
7. Wpłynięcie na procesy trawienne
8. Wyszczuplenie sylwetki
9. Cofnięcie negatywnych skutków siedzącego trybu życia
10. Dotlenienie organizmu
11. Pobudzenie krążenia
12. Regulacja ciśnienia tętniczego krwi
13. Zwiększenie odporności na sytuacje stresowe
14. Pobudzenie przemiany materii
15. Polepszenie procesów usuwania toksyn z organizmu
16. Zwiększenie świadomości własnego ciała i jego ograniczeń
17. Wpłynięcie na pozytywne myślenie
18. Odciążenie kręgosłupa i stawów
19. Poprawa wydolności układu oddechowego
20. Lepszy sen i lepsze ogólne samopoczucie

 

Dla kogo jest polecana?

Joga może być stosowana praktycznie przez wszystkich, bez względu na wiek, czy inne ograniczenia (poza tym utrudniającymi normalne funkcjonowanie). Joga jest również osiągalna dla wszystkich, gdyż nie wymaga kupowania specjalistycznych sprzętów, profesjonalnego ubrania, czy wynajmowania przestrzeni, gdyż wszystko, czego potrzebujesz to Twój zapał, mata do jogi i wygodne, ulubione ubranie, polecamy szczególnie dres niekrępujący ruchów.

 

Jogę w domu można praktykować tak często, jak pozwoli nam czas i zaangażowanie. Zalecana jest jednak praktyka przynajmniej raz na tydzień, choć osobiście uważamy, że najlepsze efekty przynosi regularna praktyka, która opiera się na minimum 3 sesjach w tygodniu po około 30-45 minut. Pamiętaj, lepsza krótka praktyka, ale częsta, niż długa, męcząca, rzadka i nieregularna.
Na początku praktyki polecamy zaopatrzyć się w niezbędną bibliografię, dzięki której praktyka będzie bezpieczna i nie zniechęcająca.

Rodzaje jogi

 

Należy wiedzieć, że występuje kilka rodzajów praktyki. Wśród nich popularnymi są:
1. Hatha joga
2. Ashtanga joga
3. Vinyasa joga
4. Yin joga
5. Nidra joga
6. Mudra joga

 

Hatha joga to szczególny rodzaj jogi polecany szczególnie do początkowej praktyki, która w sposób delikatny i powolny wprowadzi w arkana praktyki. To wolne przejścia z pozycji do pozycji, w szczególny sposób równoważący ciało i umysł. Warto poznać etymologię samego słowa Hatha. „Ha” oznacza i symbolizuje energię życiową, natomiast „tha” symbolizuje skierowanie uwagi do środka. Obie razem reprezentują aspekt słońca i księżyca. Hatha joga łączy w sobie aspekty fizyczne i techniki oddechowe, a więc stanowi kwintesencję naszego pojęcia o jodze jako takiej. Na koniec praktyki jogini często kończą ją rozluźniającą medytacją, czyli swoistą koncentracją do wewnątrz. Świetna dla osób początkujących, którzy stoją dopiero na starcie swojej jogowej drogi. Główna baza Hatha jogi to wolne tempo, właściwa technika i oddech. Wyciszy i uspokoi skołowane nerwy, poprawi jakość snu, złagodzi nienasilone bóle kręgosłupa i mięśni, a nawet wspomoże w leczeniu lęków i depresji.

 

Ashtanga joga różni się od pozostałych praktyk, ze względu na to, że mocniej działamy na poziomie ducha i staramy się w niej jak najmocniej oczyścić umysł z nadmiaru myśli i stymulować rozwój własnej świadomości. Podstawą jest płynne wykonywanie asan według określonej, stałej sekwencji i łączenie każdego ruchu z oddechem. Pozostawanie w jednej pozycji jest w tym przypadku krótkie na kilka oddechów, jest więc to praktyka dużo bardziej dynamiczna niż hatha joga.

 

Vinyasa joga to piękne i płynne przechodzenie między pozycjami w rytm oddechu. Wykorzystuje wiele pozycji w różnorodnych sekwencjach. Przeplatają się tutaj ruchy i pozycje od łagodnych, po intensywne. Vinyasa jest mniej wymagająca sprawnościowo i fizycznie od Ashtanga jogi, głównie właśnie ze względu na łączenie tempa łagodnego z dynamicznym. Polecana szczególnie osobom lubiącym zmienność i dynamizm na własnych warunkach i dla tych szukających sposobu na poprawienie ogólnej sprawności organizmu i kondycji. Baza to oddech, płynność i różnorodność. Główną korzyścią jest łagodzenie stresu, poprawa elastyczności ciała, wzmocnienie mięśni i układu sercowo-naczyniowego, rozgrzanie i szeroko pojęta detoksykacja organizmu.

 

Yin joga to praktyka opierająca się na filzofii Tao, w której pierwiastki yin i yand to przeciwstawne energie, komplementarne względem siebie. Joga ta jest uznawana za bierną praktykę, opierającą się na pozostawaniu w określonych pozycjach w bezruchu przez dłuższy czas. Ilość asan w tej praktyce jest zdecydowanie mniej obszerna niż w przypadku innych form jogi. Mamy więc tutaj zestawienie głównie pozycji leżących lub stojących. W każdą pozycję wchodzimy delikatnie, szukając własnych granic, dzięki którym praktyka staje się dla nas przyjemna i wyczekiwana. Nie rozciągamy, ani nie nadwyrężamy ciała za nadto, wykonujemy pozycje na 50-60% możliwości własnego ciała. Często wykorzystujemy tutaj różnorodne wałki, paski, kostki do jogi w celu pomocy i wygodniejszego przyjęcia pozycji. Uatrakcyjnia to całą praktykę.

 

Joga nidra to inaczej joga snu. Etymologia tego słowa składa się z dwóch członów, „joga” oznacza jedność, natomiast „nidra” oznacza sen. Dlatego też możemy spotkać się ze sformułowaniem „dynamiczny sen”, „psychiczne śnienie”, czy „świadomy sen”. W praktyce tej pozostajemy świadomi i przytomni, a ciało i umysł w niesamowity sposób odpoczywają, dając ukojenie i odprężenie mięśniom. W jodze nidra umysł znajduje się gdzieś pomiędzy przytomnością, a śnieniem. Możemy dzięki niej oczyścić się i porzucić wszelkie napięcia. Następuje utrata kontaktu, połączenia ze środowiskiem zewnętrznym, więc możemy głębiej eksplorować własne środowisko wewnętrzne, niezwykle bujne i ciekawe. Po praktyce wyraźnie czujemy odświeżenie ciała i umysłu. Mówi się, że 1-godzinny seans jogi nidry to jak 4 godziny snu. Dzięki niej zwiększamy odporność organizmu poprzez eliminację stresu, rozwijamy kreatywność, poprawiamy plastyczność mózgu, dystansujemy się do siebie samych i do świata, a w końcu odczuwamy wyraźne zmniejszenie napięcia mięśniowego, umysłowego i emocjonalnego.

 

Mudra joga, to niezwykle ciekawy odłam tradycyjnej jogi, bowiem dotyczy naszych dłoni. Mudry to nic innego, jak gesty dłoni o właściwościach leczniczych, mające wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne. Nie są skomplikowane, pomimo nutki mistycyzmu, jaka je otacza. Można ją praktykować w zasadzie wszędzie i w każdych warunkach. Prozdrowotne działanie opiera się na pobudzaniu meridanów, czyli kanałów energetycznych obecnych w naszych ciałach. Praktyka pomaga w redukcji stresu, usuwaniu uogólnionych stanów zapalnych oraz poprawia ogólny stan zdrowia. Stosując Mudry zawsze używamy do tego celu obu rąk. Można przyjąć pozycję Kwiatu Lotosu i w absolutnej ciszy przybierać rękoma ustalone pozycje. Aby zobaczyć pozytywny wpływ ćwiczeń, należy stosować Mudry codziennie przez minimum 45 minut. Występuje wiele układów rąk w Mudrach, jak na przykład Mudra życia, Mudra nieba, Mudra wiatru, Mudra ziemi, Mudra energii, Mudra wiedzy, Mudra ratująca życie, czy Mudra podnosząca. Wszystkie te oraz inne układy rąk przyczynią się do ogólnego dobrostanu.

 

To tylko niewielki ułamek wielkiej tajemnicy, jaką kryje w sobie praktyka jogi. Obudź w sobie zdrowe zainteresowanie tą dziedziną i odczuj jej dobroczynne właściwości.

Zajrzyj do naszego zestawienia polecanych książek o jodze i wybierz coś dla siebie.