Książki o rozwoju

Recenzja książki “Postaw na swoim”

„Czy nam się to podoba, czy nie, dzisiaj wszyscy jesteśmy sprzedawcami” – to na tym stwierdzeniu Daniela Pinka Nicole Soames oparła treść swojej książki. Konsekwentnie, strona za stroną, prowadzi nas przez zagadnienia z zakresu inteligencji emocjonalnej, które pomogą nam stać się specami od perswazji.

Autorka już na wstępie wskazała, że jej tomik nie odnosi się do negocjacji, którym poświęciła oddzielne dzieło i idzie o krok dalej, przedstawiając nam mechanizmy do ułatwiania ludziom odpowiadania nam „tak”. Są to jedynie podstawy, a w zasadzie preludium do wykształcenia u siebie sztuki wpływania na innych. To, co znajdziemy w jej mini-podręczniku, to ogólne wskazówki, które bardziej nadają się dla początkujących w świecie biznesu lub też zupełnie zielonych w tym temacie oraz osób, którym brak pewności siebie.

Choć na okładce i w opisie książki powiedziane zostało, że jest ona przeznaczona nie tylko dla sprzedawców czy całego sektora handlowego i marketingowego, ale po prostu dla każdego, kto chce posiąść umiejętność perswazji, w rzeczywistości jednak przykłady i treści dotyczą głównie tych zagadnień. Nie porusza się specjalnie wątków „z życia wziętych”. Same ćwiczenia i tabele, jakie znajdziemy co kilka stron, zakładają, jakoby czytelnik miał już w planach kilka rozmów biznesowych i musiał się przygotować. Sądzę jednak, że ktoś, kto już działa w tym temacie nie skorzysta z tej akurat książki, która jest do tego zbyt ogólna i za mało podaje sposobów rozwiązań danej kwestii.

Coraz więcej na rynku książek tego typu, lecz część z nich, to przysłowiowy pic na wodę. Tę konkretną trudno zaszufladkować, bo sama promuje się w sposób inny niż to odpowiada faktom, jednak nie jest to zły poradnik. Myślę, że zwyczajnie autorka za bardzo w związku swoją misją, przesiąkła coachingiem i stara się nas motywować do działania, ale przy tym wszystkim zapomina nieco, na czym to działanie miałoby polegać. Stąd podtytuł „Praktyczne sposoby: jak wywierać wpływ na innych” jest nieadekwatny, gdyż mamy do czynienia w większości z teorią. Ale nie jest to niczym złym, bo trzeba najpierw mieć jakąś bazę, żeby móc zacząć działać.

Ogólnie całość jest napisana przyjaznym dla odbiorcy językiem. Poza suchym tekstem mamy wykresy, tabele i wiele innych materiałów wizualnych, przez co można przebrnąć do końca w ciągu dnia. Dłużej natomiast potrwa wprowadzenie nowej wiedzy w życie, ale w końcu każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku. Dlatego zachęcam każdego, kto potrzebuje lekkiego rozruszania w swoim umyśle i postawie, do sięgnięcia po „Postaw na swoim”. Idealna pozycja, która pomoże zmotywować się do działania i prób walki o swoje racje w subtelny i wyrafinowany sposób.

Tak, jak widnieje we wstępie, wszyscy dziś tak naprawdę jesteśmy sprzedawcami. Sprzedajemy siebie innym ludziom, ale w pozytywnym sensie. Kreujemy w ich umysłach nasz wizerunek i teraz mamy narzędzia, by był on pozytywny. W końcu najprzyjemniej robi się interesy z ludźmi, których lubimy, którzy najpierw słuchają, aby następnie zostać wysłuchanymi. Którzy dbają o nasze potrzeby, bo wtedy chcemy się im odwdzięczać i budujemy z takimi osobami długie i silne relacje. A przecież kontakty to rzecz, której nigdy za wiele, więc czemu by nie stać się dla nich lepszą wersją samego siebie?

Autorka recenzji: Klaudia Sowa

“Postaw na swoim” i inne książki o rozwoju znajdziecie w księgarni internetowej selkar.pl.